Hyundai IONIQ

En dynamisk filosofi. 
Tre elektriske drivlinjer.

Hyundai har allerede tatt ledelsen ved å være de første som serieproduserer hydrogenelektriske biler som kun slipper ut rent vann. Nå kommer steg to i dette viktige miljøarbeidet. Snart er IONIQ her med hele tre elektriske modeller; ren el-bil, ladbar hybrid og hybrid. IONIQ blir den første bilen i verden med disse tre drivlinjene som alternativ. Først ut er IONIQ som hybrid-modell. I løpet av høsten lanseres også IONIQ som ren el-bil. Forhåndssalget av begge modellene starter allerede i mai.

Visjon

Hyundais visjon for fremtidens bilindustri er å fokusere på valgfrihet med flere ulike drivlinjer som bygger på kundenes ulike behov, uten at det må gå på akkord med verken god design eller kjøreglede.

Grunnlaget for denne bilen er en helt ny plattform designet spesielt for IONIQ. Chassiset er optimalisert for å gi de beste kjøreegenskaper, mens bilen er maksimalt energieffektiv uavhengig av motoren i bilen.

Fremtiden venter. 
Forvent mer teknologi.

Innvendig er IONIQ stilren, futuristisk og innbydende.

Under de delikate overflatene venter ny teknologi. 

Teknologi

IONIQ hybrid blir utstyrt med en firesylindret 1,6 Gdi bensinmotor med direkte innsprøytning som yter 105 hk og gir 147 Nm dreiemoment. Den elektriske motoren leverer 32 kW (43,5 hk) med strøm fra et lithium-ion polymerbatteri med kapasitet på 1,56 kWt. Totalt gir dette en systemytelse på 103,6 (141 hk) og opp til 265 Nm dreiemoment. Toppfarten er 185 km/t og utslippet utgjør 81 g/km kombinert. Med en seks-trinns dobbelclutch girkasse byr IONIQ på en dynamisk kjøreopplevelse på høyt nivå.

Den helelektriske versjonen av IONIQ er satt opp med et 28 kWt lithium-ion-polymer batteri som gir en rekkevidde på opp til 250 km. Den elektriske motoren yter 88 kW (120 hk) og gir en toppfart på 160 km/t med et dreiemoment på 295 Nm gjennom en ett-trinns reduksjonsgirkasse. Ladetiden er klasseledende med 90% batterikapasitet på kun 25 minutter ladetid.

I 2017 kommer IONIQ som ladbar hybrid til Norge. Den kan kjøre opp til 50 km på det potente 8,9 kWt lithium-ion polymerbatteriet. Den elektriske motoren på 45 kW (61hk) gir sammen med den firesylindrede 1,6 l bensinmotoren et CO2 utslipp på 34 g/km.

Føl deg trygg

I tillegg har IONIQ alt en moderne bil kan by på av sjåførassistanse og sikkerhetssystemer som:

  • ECO-DAS (Eco-driving Assistant System) bidrar til å utnytte bilens ressurser så effektivt som mulig. Systemet tar hensyn til kjøreruten i navigasjonssystemet og trafikksituasjonen, og sørger for at bilen lader maksimalt eller gir nødvendig motorkraft når det er påkrevet. Systemet forbedrer drivstofføkonomi og sørger for at batteriene alltid yter maksimalt.
  • AEB (Autonomous Emergency Braking) er et system som automatisk bremser bilen for å unngå farlige situasjoner.
  • LDWES (filskiftevarsler) gir beskjed hvis bilen er i ferd med å skifte fil uten at blinklyset har blitt aktivert.
  • LKAS (Lane Keeping Assist System) er et aktivt system som gjør at man unngår uønsket skifte av kjørebane.
  • BSD (Blind Spot detector) er et radarsystem som overvåker bilens blindsoner og varsler om evt kjøretøy i dens dødvinkel
  • RCTA (Rear-Cross Traffic Alert) bruker radar til å varsle om kryssende trafikk bak bilen i ryggesituasjoner
  • SCC (Smart Cruise Control) tilrettelegger for en jevn avstand og fart ift bilen foran uten at sjåføren trenger å røre gass eller brems.
  • Syv kollisjonsputer.

BILDEGALLERI


Ønsker du mer informasjon om IONIQ?

Meld deg på vårt nyhetsbrev og bli den første til på motta oppdatert informasjon om IONIQ og andre modeller fra Hyundai.
KLIKK HER
Share by: